"MAPPINGS"

                                                                                                                                 < back


"MAPPINGS"


Met de woorden “ l'homme s'effacerait, comme à la limite de la mer un visage de sable” (de mens zal verdwijnen als een gezicht in het zand op de vloedlijn van de zee) begon Michel Foucault (1926-1984) in 1966 zijn essay Les mots et les choses, waarna de Franse filosoof overging in een tgebreide analyse van Las Meninas (1656-1657) van Diego Velázquez (1599-1660).
Een actuele anekdote om ook de hedendaagse kunstwereld mee te bespreken, zo blijkt. De jonge kunstenaar Jonathan Huygens (1990), zelf geïnspireerd door de zowel de kunstgeschiedenis als de kunstenaars die buiten het canon vallen, reconstrueert landkaarten op ware grote, maar dan gemaakt uit zand en klei. De dynamiek rond het festival zorgt er voor dat het kunstwerk andere gedaanten zal aannemen, die pas gefixeerd kan worden wanneer de mengeling helemaal uitgedroogd wordt.
Huygens, momenteel nog student bouwkunde aan Sint-Lucas Brussel na een opleiding vrije beeldende kunsten aan Sint-Lucas Antwerpen, kreeg het idee voor deze reeks kunstwerken na het lezen van de beschrijving van een fabel van Jorge Luis Borges (1899-1986), geïncorporeerd door Jean Baudrillard (1929-2007) in Simulacres et Simulation (1981). Dit verhaal, Del rigor en la ciencia (1946), gaat over een fictief rijk waarin de cartografie zodanig nauwkeurig was, dat de kaart even groot was als het rijk. Eeuwige vragen als navolging, imitatie en ja, mimesis, ten troef. Door hedendaagse denkers wordt een voorbeeld van een dergelijke kaart gezien in het internet.
Voor Huygens is het echter meer dan dat: door in dialoog te treden met de kunstgeschiedenis probeert hij een breed publiek aan te spreken met een onderliggend concept of gedachte, verpakt in een sterk visueel aspect. Dit maakt het werk voor hem meer een mindset of een manier van denken, gegrond op een traditie van kijken naar kunst en lezen van literatuur.
Huygens had reeds verschillende solotentoonstellingen in Antwerpen. Binnenkort is zijn werk ook te zien op Multiplied, een Antwerps kunstenfestival dat selecteert op basis van concept en relevantie.

Tekst door Sander Bortier









CONCRETE PILLAR                                                                                                                               





SIDEWALK                                                                                                                                                   





1/1 SCALE                                                                                                                                                

MAPPING BECAME HIS PRIMARY OBSESSION.
SCULPTING EVERYTHING ON A 1/1 SCALE.
ENDED UP IN A MESS AS IT STARTED FALLING APART.






Sand, clay
pillar footing moulded on site.